Powered By Blogger

Thursday, March 31, 2011

Cik Parameswa Ri..[CPR- Cardiopulmonary Resuscitation]

mungkin anda tidak tahu dari mane datangnya nama CPR ini...munkin anda tidak pecaya jika saya mengatakan bahawa CPR bermaksud Cik Parameswa Ri..beliau merupakan orang pertama yang membuat CPR ini...pui!!
bunyi ludahan kedengaran di sebelah telinga kiri ku bila aku menulis maksud CPR ini..hahahha...maaf cik parameswari...sebenarnya CPR adalah Cardiopulmonary Resuscitation..



    CPR ini sebenarnya adalah untuk bantuan permulaan sebelum kehadiran ambulans atau pun penyelamat(dari pemahaman saya la).CPR ini sebenarnya amat penting untuk semua orang yang rasa dirinya mempunyai tanggungjawab terhadap manusia yang laen kerana jika kita mampu melakukan CPR dengan betul, mungkin kita mampu menyelamatkan nyawa seseorang.

   walaupun nampak senang jer CPR ini, macam gigit kuaci bagi anda, percayalah jika salah anda melakukan CPR ini, andalah PUNCA kematian pesakit yang anda tolong itu... cikgu kamal yang mengajar saya (hussien) tentang ikatan sempat menurunkan ilmu CPR nya yang telah lame disimpan di dalam dadanya untuk di kongsi bersama saya...dan ini adalah dialog antara saya dan guru saya

guru kamal : katekan lah ekau jumper orang lalu depan ekau dan totibo jo (tiba-tiba) jatuh..sebelum jatuh die pegang dada..apo ekau buat??(sambil senyum sinis dan menggentel janggutnya)
hussien :dengan selambe saya mengeluarkan talifon bimbit saya dan mendail 999 meminta bantuan..(sambil menunjukka iphone baru..)
guru kamal : ekau betul.sekarang aku akan ajar kau cara yang paling betul jika engkau berada dalam situasi tu(dengan selamber beliau bangun dengan pantas sambil mengeluarkan patung dari dalam biliknya...

mula-mula kita kena buat nih


kalau korang xpaham xper...aku ade care untuk orang yang lembab nak blaja dengan pantas...
korang tengok jer video nih...kalau korang xpaham jugak....hurm....(adik aku yang baru darjah 3 pon bole paham. so kalau korang xpaham...pandai la korang fikir sape lagi lembab antara korng dengan adik aku...)




No comments: